Lekciju cikls - “Mūzika kultūrā”
“Mūzika kultūrā” publisko lekciju cikls “Mazajā ģildē” 2024. – 2025.g.
Lekciju ciklā Dr. Andrejs Mūrnieks piedāvā astoņas autorlekcijas mūzikas kulturoloģijā – par mūzikas nozīmi cilvēka un sabiedrības dzīvē, mūzikas iedarbības veidiem, izcelšanos, funkcijām, saistību ar dažādām kultūras dimensijām, vēsturi, zinātni, filozofiju un reliģiju. Astotā un pēdējā lekcija "Mūzika un sakrālais" paredzēta 28. maijā.
Par lekciju ciklu:
Katras lekcijas centrā – kāda no mūzikas svarīgām saistībām ar cilvēkā un kultūrā būtiskiem aspektiem vai cilvēkdarbības jomām. Lekcijas laikā vai pēc tās notiks arī skaņdarbu vai to fragmentu klausīšanās. Kultūrā nozīmīgās tendencēs tiks meklētas saknes tam – kā mūziku izprot ļaudis. Uzmanība tiks pievērsta ikviena cilvēka dzīvē izšķirošajiem eksistenciālajiem jautājumiem, to pārdzīvojumam un atspoguļojumam mūzikā.
Ikviens, kuru interesē izprast mūzikas burvības noslēpumu un tās dažādās interpretācijas, laipni aicināts paklausīties! Lekcijas paredzētas jebkura vecuma interesentiem, īpaši cerot uz jauniešu atsaucību, kuri vēlētos papildināt savas zināšanas un padziļināt izpratni par kultūras pamatiem.
Lekcijas reizi menesī – trešdienās plkst. 18. 30 – notiek ar Rīgas Domes atbalstu kultūras centrā “Mazā ģilde” (Amatu ielā 5) – klātienē. Ieeja ir bez maksas.
Lekciju temati un to īsas anotācijas:
1.lekcija. Kas ir mūzika? 25. septembrī.
Mūzika un māksla citu cilvēkdarbības jomu vidū. Audire aude – uzdrošinies ieklausīties! Vai cilvēks ir homo musicus? Valodas kultūrā. Kultūra kā meta-valoda. Kā un kāpēc radusies valoda, māksla, poēzija un mūzika? Kas ir muzikāla skaņa? Kas to nosaka? Paaudžu un kultūru strīdi par mūziku. Mūzikas funkcijas sabiedrībā. Paliekošais un mainīgais kultūrā un mūzikā. Eksistenciālie jautājumi un atbildes uz tiem (filozofijā, reliģijā, mūzikā). Arhetipi. Mūzikas 4 iedarbības veidi (apelācijas virzieni). Vai mūziku var saprast bez piepūles? Mūzikas valodas elementi. Cik reizes un kā “dzimst” mūzika? Muzikālie tēli un noskaņas. Kanoni. “Zelta griezums”. Brīvība, kārtība un haoss; iztēle un struktūras mūzikā. Kas ir un kas nav mūzika?
2.lekcija. Mūzika un laiks. 23. oktobrī
Kas ir laiks? Laika struktūras. “MM” (Mirklis. Mūžība). Mūzika laikā un telpā. Ritms (cilvēkā, dabā un mūzikā). Divas tradīcijas (antīkā un Bībeles) un divas metaforas (vizuālais un akustiskais). Kā izkust bezgalīgajā – pazaudējot sevi? (Indija) Kā iekļauties mūžīgajā – saglabājot sevi? (Kristietība) Divas attieksmes pret laiku. Laika neitralizācija, transcendence. Vai iespējams dzīvot tikai tagadnē? Kur ir pagātne un nākotne (Augustīns)? Esamība, neesamība un tapšana (Georgs Frīdrihs Vilhelms Hēgelis). Mūzika kā process. Anrī Bergsons: diskrētais laiks un ilgšana, elán vital. Laika filozofija un mūzika. Pagātne (Bergsons), tagadne (Martins Bubers) un nākotne (Emanuels Levinas). Laiku saistība. Hanss Urss fon Baltazars. Rāga un simfonija. Vai var iziet ārpus laika?
3. lekcija. Mūzika un spēle. 27. novembrī.
Spēles nozīme kultūrā. Homo ludens (J. Heizinga). Rotaļa un spēle. Kas raksturīgs jebkurai spēlei? Divi galvenie nosacījumi. Trīs dispozīcijas: nopietnība, gatavība, veltīšanās (O. Filoņenko). Virtuozitātes divi aspekti (tikumība un prasme). Spēļu tipoloģija, 4 spēļu paveidi (R.Kaijuā). Pretstatīt sevi pasaulei (cīņa), pārtapt citādajā (transformācija) vai iekļauties kopībā (veselumā). Spēļu tipu aspekti mūzikas kultūrā. Šivas deja un Krišnas spēle. Raslila (रासलीला) un kathakali. Dievišķā deja. Apolons un mūzu koris – mūzika (μουσική). Teātris un cirks. Aplis un trīsstūris. Trīsvienība. Deja un mūzika. Karaliskā deja. Balets. Mūzikas izklaidējošā funkcija. Populārā mūzika cauri laikiem. Spēles prieks un līksmība klasiskajā mūzikā. L.Bēthovena 9. simfonijas fināls – prieka un vienības apoteoze. Kuru spēli un kā dzīvē spēlēt?
2025. gadā:
4. lekcija. Mūzika un teātris. 29. janvārī.
Valoda un mūzika. Vārds vai skaņa bija sākumā? Indiešu upanišādas un Bībele. “Iesākumā bija vārds”. Logosa (λόγος) jēdziens un tā analogi. Kārtība un brīvība. Notācija un polifonija. J. S. Baha pasijas. Daudzbalsība vai vienbalsība? Protestantiskais korālis. Melodija un pavadījums. Mesa un simfonija (dievišķais un cilvēciskais). Kāda ir “tīras mūzikas” jēga? Vai iespējams izskaidrot mūziku? Programmatisms romantisma laikmeta mūzikā. H.Berlioza “Fantastiskā simfonija”. Teksta atklāsme F. Šūberta un J. Vītola dziesmās. Mūzika pasaules tautu kultūrās. Vai katrai tautai ir sava mūzikas valoda? Kas ir tradicionālā mūzika? Latviešu tautasdziesma. Dziesmu svētki. Runāt vai pateikt? Steiga. Garlaicība. Apsēstība ar vārdiem mūsdienās. Reps. Ar vārdiem apturēt realitāti? Dzīve kā dziesma?
6. lekcija. Mūzika un vēsture. 26. martā.
Kā analizēt kultūru un vēsturi? Trīs vēstures. Divas kultūras funkcijas. Kultūras kodols: pamatpriekšstati par ideālo, cilvēku un pasauli; psihes un kultūras struktūras (pēc Z. Freida un A. Zubova). Rietumu civilizācijas atšķirības, salīdzinot ar Indiju un seno Ķīnu. Mūzikas loma tajās. Vai un kā attīstās kultūra un mūzika? Paradigmu maiņa Eiropas vēsturē. Agro viduslaiku vienbalsība un gotiskā daudzbalsība, renesanses vieglums un protestantisma stingrība, baroka dinamiskums un klasicisma sakārtotība, romantisma subjektīvisms un reālisma naturālisms, modernisma daudzveidība un popmūzikas vienveidība. Mūzikas uzdevums: izklaidēt vai audzināt? Masu kultūra. Estētisko kategoriju atcelšana un transformācija mūsdienās? Komiskais un šausmīgais. Vai ļaunumu drīkst un vajag uzsvērt mākslā? Mākslinieka atbildība (Žaks Maritēns). Vai “skaistums glābs pasauli”?
7. lekcija. Mūzika un mīlestība. 30. aprīlī.
8. lekcija. Mūzika un sakrālais. 28. maijā.
Māksla, zinātne un reliģija - trīs fundamentālās cilvēkdarbības jomas. Kāpēc pastāv reliģija? Jautājumi nozīmīgāki nekā atbildes? Reliģiskā pieredze un tās izteiksmes veidi. Mūžīgais un laicīgais, transcendentais un imanentais. Austrumi un Rietumi. Kustība un/vai miers. Mūzika meditācijā un lūgšanā (Henrijs J.M. Nouens). Garīgā, sakrālā un liturģiskā mūzika. Maģija, reliģija un kristietība. Mesa, kantāte un oratorija. Kalpot, slavēt, pārdzīvot. Cilvēciskais un cilvēcīgais. Vai un kāpēc augšanai cilvēcīgumā nepieciešams dievišķais? Trīs maņu intuīcijas. Saskatīšana, sadzirdēšana un sajušana. Trīsvienības epifānijas. Pirmā bērnības pieredze un 4 transcendentālijas (pēc H.U. fon Baltazara). Piedošana vai taisnīgums? Pēdējā brīža iespēja? Kā ieskanēties (M. Šlēzke)? Johans Sebastjans Bahs. Ciešanas (pasijas), augšāmcelšanās un transformācija. Mūzika kā ceļš uz mūžīgo, dievišķo, absolūto ..
Arī Līgatnes pagasta "Slaņos" bijis Brāļu...
Cienījamie lasītāji!Veicu darbā nelielas...
Vai patiesi kādām nav skaidrs, ka cilvēks ir...
"Jā" nevar pateikt, ja svaru bumba -...
Katram katru dienu ir jāpakāpj viens solītis...